RSS Feed

Knitting dictionary / strikkeordbok

IMGP1675

This is a english – norwegian dictionary. I started making it a few years back when my younger sister started to knit. The idea was to make it easier for her to use patterns written in english. I published an earlier version of it in a blog I used to write, and got several positive comments. What surprised me , because it was unexpected, was that many of the comments was written by non-norwegian knitters. They had found my dictionary helpful when they attempted to knit patterns written in norwegian.

The dictionary is now improved, and I did so with non-norwegian knitters in mind. I hope this can be of some help, for whoever needs it. And please tell me in the comments below if there is anything you feel are missing. Feel free to download the dictionary here.

A  
Alt (alternative) Alternativ
Approximately Omtrent / ca
B  
Ball Nøste
Beg (beginning) Begynnelsen
Bet (between) Mellom
Blocking Damping
BO (Bind Of) Fell av
Buttons Knapper
Buttonholes Knappehull
C  
CA (color A) Farge A
Cab (cable) Flette
Cardigan Jakke (stort sett relativt tynn, og ment for inne bruk)
CB (color B) Farge B
CC (Contrast Color) Kontrastfarge
Chart Diagram
Circular needle Rundpinne
Cm (centimeter) Centimeter (1 cm = 0.393701 inch)
Cn (cable needle) Hjelpe pinne/ flettepinne
CO (Cast On) Legg opp
Coat Jakke (stort sett ment for utendør bruk)
Collar Krage
Colorwork Flerfarge mønster
Cont (continue) Fortsett
Cowl Hals (skjerf uten ender)
Crochet Hekle
Cuff Mansjett
D  
Dec (decrease) Fell av/ Minsk
Dpn / dp (Double-pointed needles) Strømpepinner
Dress Kjole
E  
Edge stitch Kantmaske
Embroidery Broderi
Entrelac Kontestrikk
Eyelet pattern Hullemønster
F  
Fingerless gloves Fingerløse vanter/ håndledds varmere
FO (Finished object) Ferdig plagg
Foll (follow s/ing) Følg
Front band Stolpe
Front band with buttonholes Knappehulskant/ knappehulsstolpe
Front loop Fremste del av maske
G  
G / gr (gram) Gram (1 gram = 0.035274 ounce)
Garter Rett strikk. Strikk rett, også når du snur og strikker tilbake
Gauge Strikkefasthet
Gloves Hansker / vanter
Graft Sy sammen
H  
Hat Lue
Hem Kant/fold
I  
i-cord Bruk en strømpepinne, legg opp det antallet masker du trenger.

Neste rad: I stedet for å vende arbeidet rundt for å strikke tilbake på vrang siden, gli alle maskene til den andre enden av pinnen. Legg pinnen tilbake i venstre hånden, før garnet bak arbeidet og strikk maskene igjen. I – Cord strikkes med rettsiden mot deg hele tiden. Fortsett på denne måten og etter noen omganger vil du få en tube.

Inc (Increase) Øk
Inch Måleenhet som brukes både i USA og Storbritania. (1 inch = 2.54 centimeter)
Inst (instructions) Instruksjoner
J  
Jacket Jakke
K  
K (knit) Strikk rett
K1b / k-b (knit one though back loop) Strikk 1 maske gjennom bakre maskebue (vridd)
K1p1 (knit one, purl one ) 1 r, 1 vr (1 rett, 1 vrang)
K2P2 2 rett, 2 vrang

K2tog (knit two together)

Strikk 2 sammen
Kfb (knit into front and back of stitch) Strikk gjennom masken både forran og bak, for på den måten å øke en eller flere masker
Kitchner stitch Metode som brukes blant annet for å sy sammen tuppen på sokker.
Knit in the round Strikk rundt
Knit row Rett pinne
K tbl (knit through back of loop) Strikk bakenfra, inn i masken
L  
Lace Blonde
Legwarmers Leggvarmere
LH (left hand) Venstre hånd
M  
M (marker) Maskemarkør/markeringstråd
M (meter) Meter (1 meter = 1.09361 yard )
M1 (make one) Lag/Øk én maske :Før venstre pinne, fra framsiden og bakover, under garnet som går mellom den siste masken på venstre pinne og første maske på høyre pinne. Strikk denne masken gjennom baksiden av masken.
MB (make boble) Lag boble
M1L (make one left) Øk en maske
MC (Main Color) Hoved farge
Mittens Votter
Mm (milimeter) Milimeter (1 milimeter = 0,0393701 inch)
Moss stitch Perlestrikk
Mult (multiple) Flere
N  
Needle(s) Strikke pinner (kan også bety nål)
O  
Opp (opposite) Motsatt
Oz (ounce) Måleenhet som brukes både i USA og Storbritania. (1 ounce = 28.3495 gram)
P  
P (purl) Strikk vrang

P2tog (purl 2 together)

Strikk 2 sammen vrang

Pants

Bukse

Pattern

Mønster
Pm (place marker) Plasser maskemarkør/markeringstråd
Prev (previous) Forrige
Psso (pass the slip stitch over) Trekk den løse masken over
Pullover Genser
R  
Rem (remaining) Igjenværende
Rep (repeat) Gjenta
Rev St st (reverse stockinette stitch) Reversert glattstrikk /vrang glattstrikk
RH (right hand) Høyre hånd
Rnd (round) Rad, runde, omgang
Ribbed knitting Ribbestrikk
Row Pinne, rad, omgang
RS (right side) Rett siden
S  
Scarf Skjerf
Seam Søm
Seed stitch Perlestrikk
Shawl Sjal
Skein/ hank of yarn Hespe. Garn som kommer i hesper må du nøste opp selv.
Skirt Skjørt
Skp (slip-knit-pass slipped stitch over) Gli høyre pinne gjennom første maske på venstre pinne som om den skal strikkes rett, men dra den rett over på høyre pinne. Strikk neste maske rett. Dra deretter masken du løftet over på høyre pinne, over den du strikket. Du har nå felt en maske.
Sl1 kw ( slip one knit wise) Løft 1 ret løs av
Sleeve Erme
Slp (slip one as if to purl) Dra en maske løst over på høyre pinne som om du skal strikke den vrangt.
Sl st (slip stitch) Ta 1 m av pinnen
Socks Sokker
SSK (slip-slip-knit) Gli høyre pinne gjennom første maske på venstre pinne som om den skal strikkes rett, men dra den rett over på høyre pinne. Gjenta dette med neste maske. Gli så begge maskene tilbake på venstre pinne og strikk de sammen. Du har nå felt en maske.
SSP (slip-slip-purl) Gli høyre pinne gjennom første maske på venstre pinne som om den skal strikkes vrang, men dra den rett over på høyre pinne. Gjenta dette med neste maske. Gli så begge maskene tilbake på venstre pinne og strikk de vrangt sammen. Du har nå felt en maske.
St(s) (Stitch(es)) Maske
Stitch holder Hjelpe pinne
St st (Stokinette stitches) Glattstrikk
Sweater Genser
T  
Tapestry needle Stoppe nål. (Tykk nål til å feste tråder med)
Tbl (through back loop) Strikk gjennom baksiden av masken (bakre maskebue). Du vil da få en vridd maske.
Tension Spenning
Tfl (through front of loop) Gjennom fremre del av masken (fremre baskebue)
Tog (together) Sammen
Turn Vend arbeidet
U  
UFO (unfinished object) Uferdig prosjekt
Underwear Undertøy
V  
Vest Vest
W  
W&t (wrap & turn) Før garnet forran arbeidet mellom pinnene. Løft en maske ret av til høyre pinne. Før garnet rundt denne masken til baksiden av arbeidet. Gli masken tilbake til venstre pinne. Vend arbeidet for å strikke tilbake.
WS (wrong side) Vrang siden
Wyib (with yarn in back) Hold garnet bak arbeidet (brukes spesielt ved strikking av flettemønster)
Wyif (with yarn in front) Hold garnet forran arbeidet (brukes spesielt ved strikking av flettemønster)
Y  
Yd (yard) Måleenhet som brukes både i USA og Storbritania. ( 1 yard = 0.9144 meter)
Yarn Garn
YO (Yarn over) Kast på pinnen. På denne måten øker du en maske.
Yoke Bærestykke (den delen av plagget som dekker skuldrene og brystet)

No Comments »

No comments yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>